ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ΝΑΥΤΙΚΟΥ

Ιστορικά στοιχεία - Γενικές πληροφορίες

Η από τον Μάιο του 1911 Αγγλική οργανωτική επιτροπή του Ναυτικού δεν είχε πεισθή για το ωφέλιμο δημιουργίας Ναυτικής Αεροπορίας καθότι ο Ναύαρχος Lionel Grand Tufnell ήτο προσκολλημένος στο παραδοσιακό δόγμα περί ναυτικού πολέμου.
Έτσι, η πρώτη αποθαλάσσωσις Υδροπλάνου δεν έγινε με αεροπλάνο του Ναυτικού αλλά με HENRY FARMAN του Στρατού. Συγκεκριμένα, ο πρώτος χειριστής του Στρατού, Δημήτριος Καμπέρος, εφήρμοσε πλωτήρες στο αεροπλάνο του ΔΑΙΔΑΛΟΣ και στις 24 Ιουνίου 1912 απεθαλασσώθη από το Φάληρο, εταξείδευσε στην Ύδρα και την άλλη ημέρα επέστρεψε. Το εγχείρημα παρηκολούθη διαρκώς το αντιτορπιλλικόν ΝΙΚΗ. Η επιτυχής αυτή προσπάθεια απέβλεπε στο να κινητοποιήση την Ναυτική Διοίκηση να προχωρήση σε παραγγελία αεροπλάνων για το Ναυτικό.
Στις 5 Οκτωβρίου 1912 ήρχισαν οι επιχειρήσεις των Βαλκανικών πολέμων.
Στις 11 Νοεμβρίου 1912, στο Παλαιό Φάληρο, ωνοματοδοτήθη από τον Υπουργό Ναυτικών Νικ. Στράτο, το ΠΡΩΤΟ αεροπλάνο του Ναυτικού. Το όνομα αυτού ΝΑΥΤΙΛΟΣ.
Ο ΝΑΥΤΙΛΟΣ ήταν διπλάνο με πλωτήρες τύπου ASTRA HYDRAVION. Η κατασκευάστρια εταιρεία ήταν η Γαλλική ASTRA. Σε έναν από τους πρώτους αγώνες υδροπλάνων, αυτόν που έγινε στο St. Malo της Γαλλίας τον Αύγουστο του 1912, το ASTRA ανεδείχθη νικητής. Αυτή η νίκη πιθανώς επηρέασε το Ναυτικό να παραγγείλη τον ΝΑΥΤΙΛΟ. Είχε εκπέτασμα πτερύγων 12 μέτρα και μήκος 10 μέτρα. Το διπλάνο υδροπλάνο ASTRA είχε χαμηλότερο βάρος κατασκευής από άλλα διότι οι αεροτομές των πτερύγων και οι πλωτήρες δεν ήταν χαλύβδινοι όπως ο υπόλοιπος σκελετός. Οι πλωτήρες ήταν από μαόνι. Η άτρακτος ήτο τριγωνικής διατομής σε όλο το μήκος της και ήτο κατασκευασμένη από συγκολλημένους σωλήνες. Η επικάλυψις σε όλες τις επιφάνειες ήταν μη-λευκασμένο (off-white) λινό ύφασμα, άβαφο.Διέθετε δίφυλλη ξύλινη (χωρίς προστατευτική μεταλλική επικάλυψη) ελκτική έλικα που κινούσε με μειωτήρα 2:1 ένας κινητήρ V-12 Renault 100 hp. Διέθετε μηχανισμό σκοπεύσεως/ρίψεως βομβών Scott.
Είχε δυνατότητα μεταφοράς 2μελούς πληρώματος. Δεν κατορθώθηκε η πολεμική αξιοποίησίς του κι έτσι δεν είχε επιχειρησιακή ιστορία. Ήδη μέχρι το 1914 είχε διαλυθεί και οι πλωτήρες του εχρησιμοποιούντο ως σχεδίες προσωπικού από την Ναυτική Αεροπορία.
Ο ΝΑΥΤΙΛΟΣ εστάλη στον Μούδρο της Λήμνου στις 2 Δεκεμβρίου του 1912, με το επίτακτο ατμόπλοιο ΒΑΡΒΑΡΑ. Χειριστής του α/φ ήτο ο Γάλλος Guinard. Το α/φ έφερε 50 βόμβες και τον σκοπευτικό μηχανισμό ρίψεως αυτών.
Την Τρίτη 11 Δεκεμβρίου ήρχισαν οι συνεχείς ανεπιτυχείς προσπάθειες αποθαλασσώσεως του ΝΑΥΤΙΛΟΥ χωρίς τελικά θετικό αποτέλεσμα.
Λόγω αδυναμίας του ΝΑΥΤΙΛΟΥ να καταστή επιχειρησιακός, εκλήθη από το Πολεμικό Ναυτικό στον Μούδρο ο υπολoχαγός Μουτούσης με MAURICE FARMAN HYDRAVION ο οποίος και κατέφθασε περί τα τέλη Δεκεμβρίου με αρχές Ιανουαρίου 1913.
Το Σάββατο 19 Ιανουαρίου 1913 ο Μουτούσης με το υδροπλάνο του εξετέλεσαν την πρώτη και ταυτοχρόνως επιτυχή δοκιμαστική πτήσι.



  WebMaster : webmaster@tetraktys.org - ©1998-2010 ΤΕΤΡΑΚΤΥΣ