ΚΥΠΡΟΣ 1974

Ιστορικά στοιχεία - Γενικές πληροφορίες

Εισαγωγή
Την 'Ανοιξη του 1974 η Ελληνική δικτατορική Κυβέρνηση είχε προχωρήσει σε παραγγελίες συγχρόνων οπλικών συστημάτων, το συνολικό ύψος των οποίων υπερέβαινε τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια της εποχής. Στις παραγγελίες περιελαμβάνοντο 200 περίπου αεροσκάφη διαφόρων τύπων (F-4, A-7, Mirage F-1 κ.λ.π.), ελικόπτερα, πυραυλάκατοι, υποβρύχια νέου τύπου, σύγχρονα άρματα μάχης, τεθωρακισμένα οχήματα, πυροβόλα και άλλο υλικό. Τις κρίσιμες ημέρες του Ιουλίου 1974 είχαν παραληφθεί 130 άρματα μάχης ΑΜΧ-30, οχήματα ΑΜΧ-10, 16 μαχητικά αεροσκάφη F-4E, 4 υποβρύχια Τύπου 209, και 4 πυραυλάκατοι Combattante II.
Η Πολεμική Αεροπορία σε σχέση με την Τουρκική Αεροπορία υστερούσε σε αριθμούς, με μία αναλογία σε μαχητικά 1:1,4 αλλά διατηρούσε την ποιοτική υπεροχή. Το έμψυχο δυναμικό ήταν ανώτερο, η δύναμη των μαχητικών είχε ενισχυθεί με τα νέα Phantom, που άν και ολιγάριθμα και με πληρώματα μετρίως εκπαιδευμένα, προσέδιδαν ποιοτική υπεροχή, ενώ η υπάρχουσα υποδομή σε καταφύγια αεροσκαφών εξησφάλιζε την επιβίωσή τους στο έδαφος έναντι των τουρκικών μαχητικών που δεν διέθεταν αντίστοιχη υποδομή. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι τον Μάιο του 1974 πέντε πολεμικές μοίρες είχαν αξιολογηθεί από το ΝΑΤΟ με την υψηλότερη βαθμολογία.
Τα Phantom, τα πρώτα απο τα οποία παρεδόθησαν στις 5 Απριλίου, αποτελούσαν την αιχμή του δόρατος της Π.Α. Επανδρωμένα με ιπτάμενο προσωπικό που μόλις είχε συμπληρώσει εξάμηνη εκπαίδευση στις ΗΠΑ κι έχοντας ασύγκριτα μεγαλύτερες δυνατότητες απο τα F-84F, ολοκλήρωναν εκείνο τον καιρό την επιχειρησιακή τους ένταξη στο δυναμικό της Π.Α. Βασικό τους πλεονέκτημα ήταν η μεγαλυτερη αυτονομία που εξασφάλιζε την επιστροφή τους από την Κύπρο. Υπελογίζετο ότι θα μπορούσαν να καλύψουν την απόσταση από την Κρήτη στην Κύπρο σε 40-45 λεπτά και κατόπιν σε χρονικό διάστημα 10-15 λεπτών να εκτελέση το καθένα 3-4 προσβολές.
  1. ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΙΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗ το 1974
    1. ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Φαίδων Γκιζίκης στρατηγός
    2. ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αδαμάντιος Ανδρουτσόπουλος
    3. ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΗΣ: Ευστάθιος Λατσούδης αντιστράτηγος
    4. ΑΡΧΗΓΟΣ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ: Γρηγόριος Μπονάνος, στρατηγός

  2. ΔΙΟΙΚΗΣΙΣ ΤΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ το 1974
    1. ΑΡΧΗΓΟΣ ΓΕΑ: αντιπτέραρχος Αλέξ. Παπανικολάου. "Εξελέγη" πτέραρχος παρανόμως διότι από την κατά την "εκλογή" του απουσίαζαν τόσο ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης όσο και ο Αρχηγός Ενόπλων Δυνάμεων. Η "εκλογή" έγινε με διαταγή του αρχηγού του πραξικοπήματος της 17ης Νοεμβρίου 1973 και λίγο μετά την εδραίωση του πραξικοπήματος. Δεν ήτο απόφοιτος της Σχολής Ικάρων.

    2. ΥΠΑΡΧΗΓΟΣ ΓΕΑ: υποπτέραρχος Ιωάννης Κοτσολάκης
    3. ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ Α' ΚΛΑΔΟΥ ΓΕΑ (πολεμικές επιχειρήσεις): ταξίαρχος Νικόλαος Παγώνης. Μυημένος στο πραξικόπημα του Ιωαννίδη από το 1969. Η μύησις ξεκίνησε από την οικία του γαμπρού του Ιωαννίδη (του εβραίου γιατρού-ιδιοκτήτου του ΚΥΑΝΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ Ζακ Αλαζράκη) υπό την υψηλή εποπτεία του Μοσέ Νταγιάν.

    4. ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ Β' ΚΛΑΔΟΥ ΓΕΑ: ταξίαρχος Βασίλειος Ζβόλης
    5. ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ Γ' ΚΛΑΔΟΥ ΓΕΑ: ταξίαρχος Ευστάθιος Παπαευσταθίου
    6. ΑΡΧΗΓΟΣ 28ου ΑΤΑ: υποπτέραρχος Περικλής Οικονόμου
    7. ΕΠΙΤΕΛΑΡΧΗΣ ΑΤΑ: ταξίαρχος Ηρακλής Ναούμ
    8. ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ: ταξίαρχος Διογένης Χαρλάφτης
    9. ΑΡΧΗΓΟΣ 30ης ΔΑΥ: υποπτέραρχος Χριστόδουλος Μέγγουλης

  3. ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΙΣ ΚΥΠΡΟΥ τον ΙΟΥΛΙΟ 1974
    1. ΔΙΟΙΚΗΣΙΣ-ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΝ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ (ΔΑΙΔΑΛΟΣ)
      1. ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ: Καραστατήρας Ιωάννης, σμήναρχος ΙΓΥ (Ιπτάμενος Γενικών Υπηρεσιών)
      2. ΥΠΟΔΙΟΙΚΗΤΗΣ: Κόλλιας Φίλιππος, αντισμήναρχος ΙΓΥ
      3. ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ: Μπέλλος Χρήστος επισμηναγός Ηλεκτρονικός, Πουλημένος Σπύρος επισμηναγός Στρατολόγος, Βορδώνης Αθανάσιος σμηναγός Τεχνικός, Τασσόπουλος Κων. σμηναγός Ελεγκτής Εναερίου Κυκλοφορίας πρώην ΙΓΥ, Παπαδογούλας Κων. σμηναγός Στρατολόγος, Θανάσαινας Νικόλαος υποσμηναγός Ελεγκτής Αναχαιτήσεων, Ευθυμιάδης ......., Αδάμ ........

    2. ΡΑΝΤΑΡ ΚΟΡΜΑΚΙΤΗ (ΙΚΑΡΟΣ-1)
      1. ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ: Ρηγάκος επισμηναγός Ναυτίλος
      2. ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ: Κοτσώνης σμηναγός, Λαμψάνης, σμηναγός
    3. ΡΑΝΤΑΡ ΚΑΝΤΑΡΑΣ (ΙΚΑΡΟΣ-2)
      1. ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ: Ορφανός, επισμηναγός ΙΓΥ
      2. ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ: Ακρίβος Αλ. σμηναγός Ελεγκτής Αναχαιτίσεων, Στάικος ανθυπασπιστής, Μουσονίτης ανθυπασπιστής, Χρυσοχοΐδης ανθυπασπιστής
    4. ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΝ ΤΥΜΠΟΥ μόνο για ελαφρά ελικοφόρα. ΚΕΝΤΡΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΩΣ ΣΜΗΝΙΤΩΝ
      1. ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ: Βαΐτσης Ελευθερόνικος, Προστασία Αεροδρομίων
    5. ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΝ ΛΑΚΑΤΑΜΙΑΣ μόνο για μικρά ελικοφόρα
      1. ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ: Ζαραφωνίτης Αλέξανδρος, ΙΓΥ

Σύντομο χρονικό των ημερών του Ιουλίου του 1974
Στις 7 Ιουλίου 1974 η Κυπριακή Κυβέρνηση απεφάσισε να περιορίση την δύναμη της κυπριακής εθνοφρουράς (της οποίας η πλειοψηφία των αξιωματικών ήταν Ελλαδίτες) απο 11.000 άντρες σε 4.500.
Την Δευτέρα, 15 Ιουλίου 1974 στίς 08:00 εξεδηλώθη το πραξικόπημα και η απόπειρα δολοφονίας του Μακαρίου που όμως απέτυχε και ο εμφύλιος πόλεμος ξεκίνησε.Νεκροί 400-650 άνδρες.
Την Τετάρτη, 17 Ιουλίου 1974, τουρκικά πολεμικά πλοία και ο κύριος όγκος των αποβατικών συγκεντρώνονται στο λιμάνι της Μερσίνας και επιβιβάζονται σ'αυτά στρατιωτικά τμήματα που περίμεναν εκεί από την Δευτέρα. Στην Νέα Υόρκη στην έδρα του ΟΗΕ ο σοβιετικός αντιπρόσωπος κατηγορεί την Ελλάδα ότι επιδιώκει την προσάρτηση της Κύπρου, ενώ λέγεται ότι η Βουλγαρία συγκεντρώνει στρατεύματα στην ελληνική μεθόριο.
Την Πέμπτη, 18 Ιουλίου 1974 οι πληροφορίες που έρχονται στο αρχηγείο Στρατού από το ΝΑΤΟ/Σμύρνης, αναφέρουν ότι οι Τούρκοι θα επιτεθούν εναντίον της Κύπρου σε 48 ώρες. Ο αρχηγός της αεροπορίας Παπανικολάου διατάσσει το όπλο να μπή σε διάταξη μάχης (στις 13:15). Διάταξη Μάχης του Σχεδίου "Κ"/ΑΑ (περί Κύπρου).
Την Παρασκευή, 19 Ιουλίου 1974, ο πρόεδρος Μακάριος παρουσιάστηκε στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ για να καταγγείλει τα γεγονότα στην Κύπρο και εζήτησε ΤΗΝ ΕΠΕΜΒΑΣΙΝ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ ως εγγυητρίας δυνάμεως. Στην Αθήνα ο Α/ΓΕΑ αντιπτέραρχος Παπανικολάου με πρότασή του που έγινε αποδεκτή απο το συμβούλιο των αρχηγών των τριών κλάδων, εζήτησε την "κήρυξιν μερικής επιστρατεύσεως εφέδρων". Αργότερα ανεκοινώθη και ΓΕΝΙΚΗ ΕΠΙΣΤΡΑΤΕΥΣΙΣ. Ο στρατιωτικός ακόλουθος της πρεσβείας στην Αγγλία κ. Περδίκης τηλεφωνεί στο Αρχηγείο Ενόπλων Δυνάμεων ειδοποιώντας ότι ΑΠΕΠΛΕΥΣΕ ΠΡΟΣ ΑΠΟΒΑΣΙΝ Ο ΤΟΥΡΚΙΚΟΣ ΣΤΟΛΟΣ. Οι αρχηγοί μιλούν για τουρκικά γυμνάσια.
Το Σάββατο 20 Ιουλίου 1974 από τις 04:39 αρχίζει η απόβασις των Τούρκων ενώ οι μονάδες της Εθνικής Κυπριακής φρουράς βάλλονταν απο αέρα και θάλασσα. Η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία βομβαρδίζει ανενόχλητη διότι τα ελληνικά αντιαεροπορικά έχουν ρητές διαταγές να μην ανοίξουν πυρ. Ο Έλλην αξιωματικός του ΓΕΕΦ Κύπρου, ενημέρωσε τον συνάδελφό του στην Αθήνα για τίς ενέργειες των Τούρκων καθώς και για τις εμφύλιες συγκρούσεις με τους οπαδούς του Μακαρίου που εσυνεχίζοντο. Τελικά η Εθνική Φρουρά της Κύπρου διέταξε την εφαρμογή του Σχεδίου Αμύνης στις 07:00 και χωρίς διαταγή των Αθηνών. Στην Αθήνα με εντολή του Προέδρου της Δημοκρατίας (στρατηγού) Φαίδωνα Γκιζίκη συνεκροτήθη Πολεμικό Συμβούλιο στις 08:00. Στο συμβούλιο αυτό ο Α/ΓΕΑ ζήτησε την γενική επιστάτευση της Ολυμπιακής αεροπορίας και ο Πρωθυπουργός Αδαμάντιος Ανδρουτσόπουλος το ενέκρινε. Επίσης ελήφθησαν οι παρακάτω αποφάσεις:
  1. της Γενικής Επιστρατεύσεως.
  2. την διπλωματική ενημέρωση της διεθνούς κοινής γνώμης.
  3. την ανάκληση του Έλληνα πρέσβη απο την Άγκυρα.
  4. την ανάκληση των Ελλήνων αξιωματικών απο την Σμύρνη (κλιμάκιο του ΝΑΤΟ).
  5. την προσφυγή στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ.
Στο διάστημα αυτό παρατηρείται αυξημένη αεροπορική δραστηριότης της RAF σε περιοχές μεταξύ Κύπρου-Ρόδου-Κρήτης, όπως άλλωστε και των αεροσκαφών του 6ου Στόλου, δύναμη του οποίου ευρίσκετο στην περιοχή μεταξύ 100-150 ΝΜ Νότια με ΝΔ της Κύπρου. Από την μεριά των Σοβιετικών στην περιοχή βρίσκονταν τα συνηθισμένα πλοία συλλογής πληροφοριών και λίγες μονάδες κρούσεως, αλλά με την εισβολή η παρουσία πλοίων αυξάνεται.
Κινήσεις της ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ (Επιστρατευμένη υπό τας διαταγάς της Πολεμικής Αεροπορίας)
Τα δύο Β-707 της Ολυμπιακής αεροπορίας, SX-DBA και SX-DBC των οποίων οι πτήσεις 259 προς Λονδίνο και 201 προς Παρίσι ματαιώθηκαν, απογειώθηκαν στις 13:50 για την Σμύρνη με αποστολή την παραλαβή των γυναικοπαίδων και ανδρών του Διπλωματικού Σώματος καθώς και των γυναικοπαίδων και αξιωματικών του εκει κλιμακίου του ΝΑΤΟ, όπου και έφτασαν σε 35 λεπτά. Το πλήρωμα του SX-DBA ήταν οι Ζορμπάς (κυβερνήτης), (+)Καβάσιλας (συγκυβερνήτης), Θύμιος Καρδάσης (ιπτάμενος μηχανικός) ενώ του SX-DBC ήταν οι Πούλιος Ζαφειρόπουλος (κυβερνήτης), Μίλτος Χατζηγιαννάκης (συγκυβερνήτης), Γιώργος Φιλιππίδης (ιπτάμενος μηχανικός). Στις 16:40 απεγειώθη το πρώτο με 140 επιβάτες και το δεύτερο με 135 αντίστοιχα. Μετά απο πτήση 45 λεπτών προσεγειώθησαν στο Ελληνικό.
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Νο1. Σάββατο 20 Ιουλίου 1974.
Το ζητούμενο στην αποστολή αυτή ήταν η μεταφορά από την Θεσσαλονίκη στην Λευκωσία της 2ης ΜΚ, περίπου 400 καταδρομών με τον ατομικό οπλισμό τους καθώς και η μεταφορά του βαρέως οπλισμού του τάγματος. Τα μόνα κατάλληλα επιβατικά αεροσκάφη την δεδομένη χρονική στιγμή ήταν τα Β-707. Η πτήση από Αθήνα προς την Θεσσαλονίκη έγινε στο κανονικό ύψος και η τελευταία προσγείωσις έγινε στις 16:10. Τα καύσιμα ήταν αρκετά για ταξίδι Θεσσαλονίκης-Κρήτης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 1 SX-DBC. Κυβερνήτης ο (+) Ιωάννης Μυσσίρης, συγκυβερνήτης ο Μιλτιάδης Ήτουνας, ιπτάμενος μηχανικός ο (+) Διονύσιος Μεταξάς.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 2 SX-DBP. Κυβερνήτης ο Γιώργος Τζουτζουράκης, συγκυβερνήτης ο Ευθύμιος Αποστολόπουλος, ιπτάμενος μηχανικός ο Ηλίας Καραστατήρης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 3 SX-DBB. Κυβερνήτης ο Ζαφείρης Ρουσσίδης, συγκυβερνήτης ο Αντώνης Γιαλούρης, ιπτάμενος μηχανικός ο Σπύρος Κορακιανίτης, τεχνικός εδάφους (μηχανικός) Πρόδρομος Παπαϊωάννου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 4 SX-DBE. Κυβερνήτης ο (+) Νίκος Ανδριανάκης, συγκυβερνήτης ο Λουκάς Γραμματικός, ιπτάμενος μηχανικός ο Νίκος Καϊμάκης, τεχνικός εδάφους (μηχανικός) ο Νίκος Χρυσικόπουλος.
Ο διοικητής της 2ης Μοίρας καταδρομών ήταν ο ταγματάρχης Γιώργος Ζβόλης και υποδιοικητής ο ταγματάρχης Δεμέστιχας. Αργά το απόγευμα απεγειώθησαν για τον αερολιμένα των Χανίων προς ανεφοδιασμό. (Ο χώρος που έχει δοθεί στην ΥΠΑ για εξυπηρέτηση απο την 115 Π.Μ. είναι πολύ μικρός, ικανός να φιλοξενήσει μόνο 2 επιβατικά αεροπλάνα.) Ο σχηματισμός ακολουθώντας την διαδρομή μέσω Ηπείρου, Κερκύρας, Ζακύνθου, Αράξου, Καλαμάτας προσγειώθηκε στην Σούδα στους παρακάτω χρόνους: Το Αλέξανδρος 1 στις 21:23 και εστάθμευσε στην θέση Νο 1. Το Αλέξανδρος 2 στις 21:25 και εστάθμευσε στην θέση Νο 2. Το Αλέξανδρος 4 στις 21:40 και εστάθμευσε στον μικρό τροχόδρομο που οδηγεί από τον κυρίως διάδρομο στην πίστα. Το Αλέξανδρος 3 στις 21:45 και εστάθμευσε απέναντι από τον μικρό τροχόδρομο, δεξιά του κυρίως διαδρόμου , απ'οπου ξεκινά ο μεγάλος τροχόδρομος που οδηγεί στους χώρους σταθμεύσεως των μαχητικών αεροσκαφών. Αυτός ο τροχόδρομος είχε μεγάλη κλίση και ήταν ακατάλληλος για στάθμευση. Ετοποθετήθησαν τροχοεμποδηστήρες, από ένας σε κάθε αεροσκάφος αντί για δύο, λόγω ελλείψεως. Το Αλέξανδρος 3 λόγω βάρους (μετέφερε τον βαρύ οπλισμό), κατηφόρας και βλάβης (διαρροή της metering valve του συστήματος φρένων) εκύλησε προς τα πίσω προς τον αεροδιάδρομο 110. Το αεροσκάφος εκύλισε στα χαλίκια που υπάρχουν στα πλάγια του διαδρόμου και εκτύπησε στους ανασχετήρες (Barriers) με αποτέλεσμα να εκραγούν 2 ελαστικά του, να ακινητοποιηθή και να βγή εκτός πτητικής ικανότητος. Με την άμεση κινητοποίηση των τεχνικών και των καταδρομέων απελευθερώθηκε ο διάδρομος και επαναφορτώθηκε ο οπλισμός στα υπόλοιπα 3 αεροσκάφη. Τα τρία αεροσκάφη ήταν έτοιμα απο καύσιμα οπλισμό και καταδρομείς στις 24:30. Το κάθε ένα Β-707 είχε μέσα από 130 καταδρομείς και το Αλέξανδρος 4 είχε 140. Ο διοικητής της 2ης ΜΚ απέτρεψε την άμεση απογείωση και μεταφορά στην Κύπρο κωλυσιεργώντας διαρκώς. ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΜΩΣ ΗΤΑΝ ΟΤΙ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΔΙΑΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ ΗΤΟ ΚΑΤΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟΣ.
Tην Κυριακή, 21 Ιουλίου 1974, το Αλέξανδρος 1 μπήκε στον διάδρομο 290 στις 01:50 και περίμενε άδεια για απογείωση. Τα άλλα δύο θα ήταν έτοιμα σε 10 λεπτά λόγω υπάρξεως μίας μόνο γεννήτριας για την εκκίνηση των κινητήρων. Η άδεια ήρθε αλλά ήταν για την Θεσσαλονίκη γιατί ο διοικητής της 2ης ΜΚ εζήτησε και επέτυχε την ματαίωση της αποστολής λόγω της μή επαρκείας χρόνου. Το Αλέξανδρος 1 απεγειώθη στις 02:00 και σε 40 λεπτά προσεγειώθη στην Θεσσαλονίκη. Το Αλέξανδρος 2 το ακολούθησε σε μία ώρα. Το Αλέξανδρος 4 επέστρεψε στην Αθήνα για αντικατάσταση του πληρώματος. Το Αλέξανδρος 3 παρέμεινε στη Σούδα όπου έγινε πρόχειρη επισκευή και προωθήθηκε στην Αθήνα στις 20:00.
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Νο2.
Στο Β-707 που προσεγειώθη στο Ελληνικό έγινε αλλαγή πληρώματος με τους Κυβερνήτη τον Ιωάννη Καλεντέρη, συγκυβερνήτη τον Δημήτρη Δουκάκη, ιπτάμενο μηχανικό τον Δημήτρη Καλιπόζη. Επίσης απεφασίσθη η αποστολή ενος αεροσκάφους YS-11A στη Θεσσαλονίκη με τους κάτωθι για αντικατάσταση των εκεί πληρωμάτων των Β-707. Κυβερνήτη τον Σπύρο Κατσιλέρο, συγκυβερνήτη τον Γιώργο Κοντέο, ιπτάμενο μηχανικό τον Αποστόλη Χαλικιά. Κυβερνήτη τον Σπύρο Χωραφά, συγκυβερνήτη τον Γιώργο Αλεβιζάκη, ιπτάμενο μηχανικό τον Χρήστο Οικονόμου. Λόγω αρχαιότητας ο Κατσιλέρος ωρίσθη αρχηγός σχηματισμού των Β-707. Στις 15:00 είχαν προσγειωθεί στη Θεσσαλονίκη, και στις 18:00 έγινε συμβούλιο για το σχέδιο πτήσεως. Απεφασίσθη να πάνε έως την Κρήτη πετώντας πάνω από ελληνικό έδαφος σε κανονικό ύψος όχι πάνω από 24.000 πόδια και μετά πετώντας στα 500 πόδια και χρησιμοποιώντας τα ραντάρ του αεροσκάφους σε διαμόρφωση χαρτογράφησης να προσεγγίσουν την Κύπρο απο νότια. Θα περνούσαν δηλαδή πάνω απο την Λάρνακα σε πολύ χαμηλό ύψος έχοντας κάθετο διαχωρισμό 200 πόδια και οριζόντιο μισό ναυτικό μίλι. Στις 20:00 τα τρία Β-707 (Αλέξανδρος 1,2,3) ήταν έτοιμα για την αποστολή. Ο κατεστραμμένος κύριος διάδρομος του Αεροδρομίου ΛΕΥΚΩΣΊΑΣ ΔΕΝ επέτρεπε προσγείωση. Στις 20:40 η αποστολή εματαιώθη και η δύναμις των καταδρομών απεβιβάσθη και στις 21:35 τα τρία Β-707 διετάχθησαν να αναχωρήσουν για Κέρκυρα και Άραξο για να μην αποτελούν εύκολο στόχο της Τ.Α. Ούτως ή άλλως ΔΕΝ υπήρχε αεροδρόμιο στην Κύπρο για να προσγειωθούν.
111 Π.Μ. (Ν.Αγχίαλος) Την πρώτη ημέρα του πολέμου, Σάββατο 20 Ιουλίου, 20ΝΜ βόρεια του Αγ. Νικολάου Κρήτης, εκτός του ελληνικού FIR, αναγνωρίζονται από αεροσκάφη της Π.Α. μαχητικά της RAF τα οποία κατά την αναγνώριση έλαβαν επιθετική θέση. Επίσης αεροσκάφη του 6ου Στόλου εκτελούν ασυνήθιστες πτήσεις εκτός του ελληνικού FIR σε απόσταση 60ΝΜ Νότια και Ανατολικά της Κρήτης μέχρι την Ρόδο, που δημιουργούσαν ένα είδος "φράγματος" μεταξύ του ελληνικού και του κυπριακού FIR. Ζεύγος μαχητικών F-5 της Π.Α. εμπλέκεται σε αερομαχία με ζεύγος αμερικάνικων F-4 στην περιοχή της Μήλου. Τα ελληνικά ευρέθησαν σε πλεονεκτική θέση 2 φορές και ζήτησαν άδεια εκτελέσεως βολών, που δεν ενεκρίθη. Η 337 ΜΑΗ (Μοίρα Αναχαιτήσεως Ημέρας) ήταν εφοδιασμένη με αεροσκάφη F-5Α/Β (Freedom Fighters). Την 2η ημέρα του πολέμου, Κυριακή 21 Ιουλίου 1974, το ζεύγος αναχαιτήσεως ετοιμότητος απετελείτο από τους: Υποσμηναγό Ιωάννη Δινόπουλο Α/φος Νο1 Αρχηγό ζεύγους και Ανθυποσμηναγό Θωμά Σκαμπαρδώνη Α/φος Νο2 με χαρακτηριστικό κλήσεως Μοίρας ghost (φάντασμα). Στις 12:00 εδόθηκε scramble. Ο Νο1 (Δινόπουλος), διεπίστωσε ότι δεν λειτουργούσε ο ασύρματός του. Λόγω όμως υπερβάλλοντος ζήλου, ακμαιοτάτου ηθικού και πολεμικής διεγέρσεως, το απέκρυψε και έδωσε την πρώτη θέση του σχηματισμού στον Νο2 αφού με χειρονομίες του εξήγησε το πρόβλημα. Απεγειώθησαν και ο Νο2 ήταν μπροστά ακολουθώντας τις οδηγίες του ραντάρ εδάφους Τζόκερ, με το Νο1 να διατηρή οπτική επαφή. Το Τζόκερ ειδοποίησε τον Νο2 για εχθρικό σχηματισμό 2 αεροσκαφών. Μεταξύ Λήμνου και Αγ. Ευστρατίου έγινε οπτική επαφή με το ζεύγος των τουρκικών μαχητικών τύπου F-102 ενώ είχαν ταχύτητα περίπου 450 μίλια. Ακολούθησε εμπλοκή με το Νο2 να βρίσκεται σε δύσκολη θέση και με τα τουρκικά αεροσκάφη να εξαπολύουν εναντίον του πύραυλο ΦΑΛΚΟΝ, τον οποίο ο Νο2 απέφυγε με πολύ δύσκολο χειρισμό. Τα εχθρικά προσπαθούσαν και τα δύο να παγιδεύσουν τον Νο2. Ο Νο1 επενέβη αποφασιστικά και εξαπέλυσε έναν πύραυλο που αστόχησε λόγω μη προθερμάνσεως του συστήματος αλλά ο δεύτερος που εξαπέλυσε κατέστρεψε το τούρκικο F-102. Το δεύτερο τούρκικο F-102 λόγω ελλείψεως καυσίμων συνετρίβη κατά την φάση της αναγκαστικής προσγειώσεως ενώ και οι δύο τούρκοι χειρισταί δεν επεβίωσαν.... Μετά την επιστροφή στην Αγχίαλο, και οι δύο συνελήφθησαν και ωδηγήθηκαν σε ανακριτικές διαδικασίες. Σε κανέναν από τους δύο πιλότους δεν ανεγράφη στα μητρώα τους η πολεμική αυτή αποστολή και δεν τους εδόθη καμία ηθική ανταμοιβή. Ο Δινόπουλος, όντας ήρως προς μίμηση εκρίθη υπό της αναξίου και απαξιωτικής ηγεσίας ως ΜΗ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΣ και απεστρατεύθη σαν αντισμήναρχος το 1987. Ο Σκαμπαρδώνης απεστρατεύθη σαν ταξίαρχος λίγο αργότερα. Αξίζει να σημειωθή η προσπάθεια της Τουρκικής προπαγάνδας για αποσιώπηση των καταρρίψεων των τουρκικών αεροσκαφών. Διέδιδαν παντού ότι τα τουρκικά αεροσκάφη κατέρριψαν τα Ελληνικά. Μετά από χρόνια ο Σκαμπαρδώνης υπηρετούσε στο ΝΑΤΟ όταν συναντήθηκε με έναν Τούρκο αεροπόρο ο οποίος προπαγανδίζοντας ισχυρίσθηκε πως στην αερομαχία τότε κατερρίφθησαν τα ελληνικά αεροσκάφη. Ο Σκαμπαρδώνης τότε τον ερώτησε αν μοιάζει με φάντασμα, εξηγώντας ότι αυτός ήταν στην αερομαχία και ο Τούρκος αισθάνθηκε εντελώς ηλίθιος με τα ψέμματα της προπαγάνδας της φασιστικής πατρίδος του. Αλλά όταν μέσα από εφημερίδες (Ελεύθερος Τύπος 18 Μαρτίου 1997) και περιοδικά (ΠΤΗΣΗ τεύχη 81-85) η παραπάνω αερομαχία έγινε ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ γνωστή στον ελληνικό λαό, η τουρκική προπαγάνδα κατεχώρησε πληρωμένη διαφήμιση στο αγγλικό περιοδικό COMBAT AIRCRAFT, τον Νοέμβριο 1997, στην οποία έχουν φωτογραφία τουρκικού F-102 με λεζάντα ότι αυτό κατέρριψε 2 ελληνικά αεροσκάφη το 1974!!!
112 Π.Μ. (Ελευσίνα) Στην 112 Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα υπήρχαν εκτός απο την 354 με τα Νοράτλας, η 355 Μοίρα Μεταφορών με Ντακότα και η 353 Μοίρα Ναυτικής Συνεργασίας με 'Αλμπατρος. Διοικητής της 112 Π.Μ. ήταν ο σμήναρχος Νίκος Μάγειρος και υποδιοικητής ο σμήναρχος Γιώργος Χατζηδάκης. Στην 112 Π.Μ. τα εκεί ευρισκόμενα Νοράτλας είχαν εφοδιαστεί με λάδια και καύσιμα και ήταν επιχειρησιακά και ετοιμοπόλεμα. Τα περισσότερα αεροπλάνα (12) ευρίσκοντο διασκορπισμένα σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας και εκτελούσαν τις μεταφορές των πολεμικών Μοιρών. Στην 354 Μοίρα Μεταφορών στην Ελευσίνα, είχαν ενεργοποιηθεί περί τα 45 Νοράτλας και λόγω των επιστράτων που προσήλθαν, έγιναν 30λεπτες πτήσεις εξοικειώσεως σ' όσους υπήρξαν κυβερνήτες. Τα διαθέσιμα πληρώματα ήταν 20.
114 ΠΜ (Τανάγρα) Την Δευτέρα 22 Ιουλίου ο ανθυποσμηναγός Δημήτριος Χατζηαντωνίου, ετών 26, της 343, μετά από αναχαίτιση τουρκικού σχηματισμού εκτελεί αναγκαστική προσγείωση λόγω απωλείας καυσίμων. Το αεροσκάφος αναφλέγεται και καταστρέφεται ολοσχερώς φονεύοντας τον χειριστή.
115 Π.Μ. (Σούδα) Στην 115 Π.Μ. στη Σούδα εστάθμευαν οι 340 και 338 Μοίρες Ελαφρού Βομβαρδισμού εφοδιασμένες με αεροσκάφη F-84F. Η δύναμη κάθε Μοίρας ήταν 30 αεροσκάφη δηλαδή σύνολο 60 ενώ υπήρχαν και άλλα 50 σε κατάσταση διαλύσεως. Οι μηχανικοί και τεχνικοί της 340 και 338 Μοίρας κατάφεραν να ενεργοποιήσουν, μετά από διαταγή του ΓΕΑ, σε σύντομο χρονικό διάστημα και με τιτάνιες προσπάθειες, περίπου 50 F-84F. Έτσι η 115 Π.Μ. είχε στο δυναμικό της περίπου 100 αεροπλάνα ελαφρού βομβαρδισμού έτοιμα για πόλεμο. Από αυτά, επελέγησαν 26 για βομβαρδισμό στο σημείο αποβάσεως των Τούρκων στην Κύπρο και εστάλησαν στο αεροδρόμιο Ηρακλείου. Τα υπόλοιπα αεροσκάφη εξωπλίσθηκαν πλήρως για αποστολές στην Τουρκική ενδοχώρα και ευρίσκοντο όλα σε κατάσταση ετοιμότητος 30'. Οι χειρισταί ενημερώθηκαν ενδελεχώς για τις αποστολές τους και το ηθικό ήτο ακμαιότατο. Διαταγή απογειώσεως δεν εδόθη ποτέ...
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΝ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ Την Πέμπτη, 18 Ιουλίου 1974 μετεστάθμευσαν 10 F-5Α από την Αγχίαλο στο Καστέλι Πεδιάδος Ηρακλείου. Την Πέμπτη, 18 Ιουλίου 1974, με επικεφαλής-διοικητή του κλιμακίου τον επισμηναγό Αθανάσιο Μπουρολιά μετεστάθμευσαν στο Καστέλι Πεδιάδος Ηρακλείου τα 26 F-84F με τον παρακάτω εξοπλισμό το κάθε ένα: 1. 2 βόμβες των 500 λιβρών (Μ-64). 2. 2 φορείς ρουκετών των 5 ιντσών, συνολικά 8. 3. 6 πυροβόλα των 20 χιλιοστών με απόθεμα 600 βλήματα το καθένα. 4. πύραυλοι jato για επιπρόσθετη ώση κατά την φάση της απογειώσεως. Η θέσις ετοιμότητος ήταν των 30 λεπτών. Μετά την απόβαση του Σαββάτου 20 Ιουλίου, η αποστολή 20 εξ αυτών ήταν να βομβαρδίσουν την τουρκική απόβαση στην Κυρήνεια με διπλή διέλευση και ακολούθως να κατευθυνθούν -άν μπορούσαν- προς Βηρυττό. Η επιστροφή στην Ελλάδα ήτο αδύνατος λόγω αποστάσεως και συνεπώς ελλείψεως καυσίμων. Σαν αρχηγοί τετράδων επελέγησαν 5 έμπειροι Υποσμηναγοί (εκτός του Μπουρολιά, οι Λαγουβάρδος, Καλιβρετάκης, Πολυράκης, όλοι Κρήτες) ενώ τα υπόλοιπα αεροσκάφη επάνδρωσαν άπειροι χειριστές. 15 χειριστές είχαν ελάχιστη εκπαίδευση (8 μήνες αξιωματικοί) ενώ οι υπόλοιποι 5 ένα έτος στον συγκεκριμένο τύπο. Τα 20 αυτά αεροσκάφη θα αντιμετώπιζαν τουρκικά τα σύγχρονα για την εποχή F-102, F-104 και F-5 και θα ήτο ένας εντελώς άνισος αγών λόγω υπερπαλαιότητος των F-84F σε σχέση με τα τουρκικά. Ήταν αποστολή αυτοκτονίας που εκουσίως και με ακμαιότατο ηθικό θα επιτελούσαν οι αεροπόροι. Την Δευτέρα 22 Ιουλίου 1974, ώρα 05:00 το πρωί, οι χειριστές είναι στα αεροσκάφη περιμένοντας την διαταγή απογειώσεως. Ώρα 05:10 σκάει η πράσινη φωτοβολίδα και τα αεροσκάφη ταυτοχρόνως εκκινούν τις μηχανές τους. Τα πρώτα αεροσκάφη τροχοδρομούν προς απογείωση. Ώρα 05:15 σκάει η κόκκινη φωτοβολίδα η οποία ακυρώνει την αποστολή μόλις πριν απογειωθή το πρώτο αεροσκάφος της αποστολής τιμωρίας των Τούρκων...
Ο κύριος ρόλος βομβαρδισμού και αναχαιτίσεως είχε ανατεθεί θεωρητικά στις Μοίρες των Φάντομς F-4Ε που μετεστάθμευσαν στο Ηράκλειο Κρήτης. Δυστυχώς όμως τόσο τα ιπτάμενα πληρώματα όσο και οι τεχνικοί δεν ήταν πλήρως εξοικειωμένοι με τα τη χρησιμοποίηση του αεροσκάφους αυτού. Το πρωί της Κυριακής 21 Ιουλίου 1974 διετάχθη η μεταστάθμευσις 4 αεροσκαφών F-4E Δ/Β απο την 117 Π.Μ (Ανδραβίδα) και 2 F-102 από την Τανάγρα στο Ηράκλειο. Το ετοιμοπόλεμο των αεροσκαφών F-4E αξιολογείται μέχρι τότε ώς μηδαμινό και η τεχνική υποστήριξή τους σχεδόν αδύνατη, λόγω ελλείψεως του μηχανισμού ελέγχου του συστήματος πυρός. Ως χρόνος ετοιμασίας τους για την εκτέλεση της αποστολής είχε προβλεφθεί η 01:30-02:00 της Δευτέρας 22 Ιουλίου. Την ίδια ημέρα -Κυριακή 21 Ιουλίου- το μεσημέρι άλλα 4 F-4E Δ/Β διετάχθησαν για την μεταστάθμευσή τους στο Ηράκλειο από την Ανδραβίδα. Το Νο 3 του σχηματισμού καθυστέρησε κατα την απογείωση, στην συνέχεια όμως ανέπτυξε ταχύτητα και προσεγειώθη πρώτο στο Ηράκλειο όπου ο Πύργος Ελέγχου το εξέλαβε ως Νο 1 διότι δεν είχε ενημερωθεί για την αλλαγή του αριθμού κλήσεως. Ακολούθως προσεγειώθη το κανονικό Νο 1 που ο πύργος ελέγχου το εθεώρησε ως Νο 2. Ενώ τα δύο πρώτα αεροσκάφη τροχοδρομούσαν προς τον χώρο σταθμεύσεως, προσγειώνεται το κανονικό Νο 2 που ο Πύργος Ελέγχου νομίζει οτι είναι το Νο 3. Κατά την προσγείωση έσκασαν τα λάστιχα των τροχών του και το αεροσκάφος άρχισε να καίγεται. Ο Πύργος Ελέγχου βλέπει την πυρκαϊά στο κανονικό Νο 2 (που αυτός νομίζει ότι είναι το Νο 3) και από τα μικρόφωνα φωνάζει "-Νο 3 έπιασες φωτιά". Τότε, το πλήρωμα του κανονικού Νο 3 που είχε προσγειωθεί πρώτο και τροχοδρομούσε προς στάθμευσιν, νομίζοντας ότι αυτό φλέγεται εκτινάσεται!!! Το δε φλεγόμενο αεροσκάφος, Νο 2, εγκαταλείπεται και καίγεται ολοσχερώς. Το τελευταίο αεροσκάφος, το Νο 4 προσεγειώθη στην Σούδα. Την Δευτέρα 22 Ιουλίου οι χειρισταί 6 Φάντομ ήταν εντός των αεροσκαφών σε τρίλεπτη επιφυλακή. Τελικώς εδόθη διαταγή βομβαρδισμού του τουρκικού προγεφυρώματος την Δευτέρα 11:07. Απόστασις από τον στόχο 30' περίπου. Στις 11:09 εδόθη ακύρωσις της αποστολής. Στις 12:24 διετάχθη εκ νέου η απογείωσις του σμήνους με την ίδια αποστολή. Στις 12:26 εδόθη οριστική ματαίωσις της αποστολής....
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΝΙΚΗ. ΚΥΡΙΑΚΗ 21 ΙΟΥΛΙΟΥ 1974 115 Π.Μ. (Σούδα)
'Ολη η 354 Μοίρα Μεταφορών με τα Νοράτλας (20 αεροσκάφη), από την 112 Π.Μ. μετεστάθμευσε στην Σούδα. Επίσης προσεγειώθησαν και 10 Ντακότα. Την τεχνική υποστήριξη των Νοράτλας ανέλαβε η 340 Μοίρα και των 10 Ντακότα η 338 Μοίρα. 'Ετσι λοιπόν στην Σούδα υπήρχαν περί τα 60 F-84F (τα υπόλοιπα είχαν μετεγκατασταθεί στο Ελληνικό και στο Καστέλι), 20 Νοράτλας και 10 Ντακότα. Ο ανεφοδιασμός των Νοράτλας και Ντακότα έγινε με βυτιοφόρα που διέθεσε η παρακείμενη Αμερικάνικη Βάση. Όλη η Α' Μοίρα Καταδρομών (Δ/τής ο ταγματάρχης ΠΖ Γ. Παπαμελετίου) που εστάθμευε κοντά στο Μάλεμε θα μετεκινήτο στην Κύπρο. Απετελείτο από 360 άνδρες δηλαδή απο 12 διμοιρίες των 30 ανδρών και επεβιβάστησαν στα αεροσκάφη 1 έως 11 και 14, 15. Επίσης ενισχύθηκε από 60 άντρες της Γ' Μ.Α.Κ. (Μοίρας Αμφιβίων Καταστροφών) με Δ/τή τον Ταγματάρχη (ΠΖ) Αριστείδη Παλαΐνη από τους οποίους οι 30 ήταν αξιωματικοί εκπαιδευτές, και οι οποίοι επεβιβάσθησαν στα αεροσκάφη 12 και 13. Στα υπόλοιπα αεροσκάφη εφορτώθη ο βαρύς οπλισμός της Μοίρας δηλ. ΠΑΟ, μπαζούκας, όλμοι, νάρκες και πυρομαχικά. Η ενημέρωσις των πληρωμάτων των αεροσκαφών ξεκίνησε γύρω στις 21:00. Εκεί εδόθη και το όνομα Νίκη στην αποστολή, από τον σμηναγό Γιώργο Δημητρό. Το σχέδιο πτήσεως προέβλεπε: πτήση σε χαμηλό ύψος < 700 πόδια, σιγή ασυρμάτου, φώτα σβηστά, πορεία τραπεζιού, δηλ απο τη Σούδα στα Μάταλα από εκεί στη νοητή γραμμή του FIR Αθηνών-Καϊρου μέχρι την Κύπρο και από εκεί αριστερά πάνω στο νησί. Ώρα απογειώσεως ωρίσθη η 22:00 με πεντάλεπτο διαχωρισμό αεροπλάνου προς αεροπλάνο ετσι ώστε ως τις 24:00 να έχουν απογειωθεί όλα τα αεροπλάνα. Τα πρώτα 15 Νοράτλας ήταν έτοιμα για απογείωση στις 21:40. Η τελευταία διαταγή απηγόρευε απογείωση μετά τις 24:00 διότι τα αεροσκάφη δεν θα προλάβαιναν την εκτέλεση της αποστολής πριν ξημερώσει. Οι απογειώσεις ξεκίνησαν στις 22:30 με την παρακάτω σειρά και το χαρακτηριστικό κλήσης:
Στις 22:30 το αεροσκάφος 135 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 1' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Μιχάλης Χοχλακάκης (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Αναστάσιος Δέμης (Υποσμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Παναγιώτης Ζελενίτσας (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Ιωάννης Σγούρος (Αρχισμηνίας)
Στις 22:35 το αεροσκάφος 140 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 2' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Ιωάννης Σφήκας (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Παναγιώτης Πανούσης (Επισμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Κωνσταντίνος Τυλιγάδης (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Ιωάννης Καραΐσκος (Αρχισμηνίας)
Στις 22:40 το αεροσκάφος 207 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 3' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Σωτήριος Στέφας (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Γεώργιος Νεονάκης (Επισμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Αθανάσιος Παπαναστασίου (Υποσμηναγός) Ναυτίλος: Ιωάννης Δρίτσας (Αρχισμηνίας)
Στις 22:45 το αεροσκάφος 133 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 4' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Βασίλειος Παναγόπουλος (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Στέργιος Συμεωνίδης (Επισμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Γεώργιος Δάβαρης (Ανθυποσμηναγός) Ναυτίλος: Ηλίας Άνθιμος (Αρχισμηνίας)
Στις 22:50 το αεροσκάφος 234 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 5' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Εμμανουήλ Δρακωνάκης (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Σωτήριος Παπούλης (Υποσμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Αναστάσιος Λούκος (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Βασίλειος Γκάνος (Αρχισμηνίας)
Στις 22:55 το αεροσκάφος 220 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 6' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Ιωάννης Παπακωνσταντίνου (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Δημήτριος Καρδαράς (Σμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Γεώργιος Σαλαπάτας (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Σωκράτης Κάβουρας (Αρχισμηνίας)
Στις 23:00 το αεροσκάφος 139 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 7' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Γεώργιος Δημητρός (Σμηναγός) Συγκυβερνήτης: Βασίλειος Μέττας (Επισμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Γεώργιος Καγιαμπάκης (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Ιωάννης Ράζος (Αρχισμηνίας)
Στις 23:15 το αεροσκάφος 144 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 8' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Νικόλαος Τζανάκος (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Δημήτριος Λαυράνος (Ανθυποσμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Βασίλειος Τσιουρής (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Σαράντος Μουτσάτσος (Αρχισμηνίας)
Στις 23:35 το αεροσκάφος 142 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 9' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Ανδρέας Στραβοπόδης (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Αθανάσιος Παπαϊωάννου (Ανθυποσμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Αναστάσιος Καρδάκος (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Κωνσταντίνος Ρουμελιώτης (Αρχισμηνίας)
Στις 23:40 το αεροσκάφος 222 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 10' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Σωτήριος Παπαθανασίου (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Αθανάσιος Ιλαρρίδης (Αντισμήναρχος) Ιπτάμενος Μηχανικός: Ευάγγελος Πεδιαδιτάκης (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Γεώργιος Κουλούλας (Αρχισμηνίας)
Στις 23:51 το αεροσκάφος 189 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 11' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Γεώργιος Μήτσαινας (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Χριστ. Κυριακόπουλος (Επισμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Κωνσταντίνος Σίμος (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Αλέξανδρος Φούτσης (Αρχισμηνίας)
Στις 23:55 το αεροσκάφος 143 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 12' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Νικόλαος Αδαμόπουλος (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Δημήτριος Χατζηπαναγιώτης (Επισμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Ιωάννης Κομιανός (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Πολ. Βασιλάκος (Αρχισμηνίας)
Στις 23:58 το αεροσκάφος 151 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 13' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Βασίλειος Νικολάου (Αντισμήναρχος-Διοικητής 354 Μοίρας) Συγκυβερνήτης: Γεώργιος Χατζηδάκης (Σμήναρχος-Υποδιοικητής 112ΠΜ) Ιπτάμενος Μηχανικός: Βασίλειος Γκορέζης (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Αντώνιος Κλεφτογιάννης (Αρχισμηνίας)
Το "ΝΙΚΗ 13" απεγειώθη αμέσως μετά το "ΝΙΚΗ 12" ώστε να προλάβη την 24:00 ώρα. Η ώρα ήταν 24:00 και στον διάδρομο το επόμενο έτοιμο προς απογείωση ήταν το αεροσκάφος του επισμηναγού-κυβερνήτη Αθανασίου Τζογάνη (ο αργότερα Αρχηγός ΓΕΕΘΑ-πτέραρχος) ο οποίος επικαλούμενος την διαταγή περί μη απογειώσεως, ματαίωσε την απογείωσή του. Κατόπιν αφορήτων πιέσεων του Επισμηναγού Πετρουλάκη Ευ., τα αμέσως δύο επόμενα όμως αεροσκάφη έλαβαν άδεια απογειώσεως εκτελώντας την αποστολή που ο ρίψασπις μετέπειτα ....αρχηγός ΓΕΕΘΑ (1998-1999) αρνήθηκε.
Στις 00:20 το αεροσκάφος 132 με χαρακτηριστικό κλήσης 'Νίκη 14' και ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Παναγιώτης Λυμπερόπουλος (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Βασίλειος Κωτσόπουλος (Αντισμήναρχος) Ιπτάμενος Μηχανικός: Δημήτριος Μανής (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Αντώνιος Μπαραλιάκος (Αρχισμηνίας)
Στις 00:23 το αεροσκάφος 187 με χαρακτηριστικό κλήσης 'Νίκη 15'. ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Ευάγγελος Πετρουλάκης (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Ευάγγελος Παπασταματίου (Επισμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Σωτήριος Καρανταΐρης (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Ιωάννης Γραμματικός (Αρχισμηνίας)
Τα υπόλοιπα 4 Νοράτλας και 10 Ντακότα στα οποία είχαν φορτωθεί πυρομαχικά δεν απεγειώθησαν, λόγω ελλείψεως χρόνου. Οταν απεγειώθησαν και τα 15 Νοράτλας το Κέντρο Επιχειρήσεων της 115 Π.Μ έστειλε το σχετικό σήμα στο 28ο ΑΤΑ (Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας), και στο ΓΕΑ. Με την σειρά τους το 28ο ΑΤΑ ή το ΓΕΑ ενημέρωσε το ΑΕΔ (Αρχηγείο Ενόπλων Δυνάμεων) το οποίο ενημέρωσε το ΓΕΕΦ (Λευκωσία) σε απλή γλώσσα και χωρίς κωδικοποίηση με το παρακάτω σήμα: "ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΤΑ ΔΕΚΑΠΕΝΤΕ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙΑ".
Στην Κύπρο εν τω μεταξύ ως τις 12:00 τα τουρκικά αεροσκάφη είχαν πραγματοποιήσει δεκάδες προσβολές στο αεροδρόμο της Λευκωσίας και είχαν καταστρέψει τους διαδρόμους του. Η αντιαεροπορική κάλυψη του αεροδρομίου που απετελείτο από τις 185 και 184 Μοίρες αντιαεροπορικών πολυβόλων (Βrowning) και πυροβόλων (Βofors) αντίστοιχα, λέγεται οτι κατέρριψαν 6 με 10 αεροσκάφη. Οι βρετανικες αεροπορικές δυνάμεις που εστάθμευαν στις βάσεις του Ακρωτηρίου και Δεκελείας παρέμειναν απλοί θεατές αλλά στο νεκροτομείο Λευκωσίας ευρέθη πτώμα Άγγλου πιλότου από καταρριφθέν αεροσκάφος... Για τα Νοράτλας, η διατήρησις της πορείας ηταν πολύ δύσκολη λόγω της μή χρήσεως ραδιοβοηθημάτων εξαιτίας του πολέμου και του πολύ χαμηλού ύψους πτήσης (200-500 πόδια). Κάποια στιγμή επέταξαν και πάνω από τον 6ο Στόλο που είχε πορεία προς την νότια Κύπρο.
Κατά την πτήση προς Κύπρο: Το "ΝΙΚΗ 3", όταν ευρίσκετο 100 μίλια απ' το νησί, παρουσίασε πρόβλημα στον αριστερό κινητήρα και αναγκάσθηκε να ελαττώση ταχύτητα από 150 μίλια στα 110 και έγιναν προετοιμασίες προσθαλασσώσεως. Τελικά προσεγειώθη με έναν κινητήρα αλλά το αεροσκάφος κατεστράφη. Το πλήρωμα επανεπατρίσθη με το "ΝΙΚΗ 5". Το "ΝΙΚΗ 4", μετά απο 5 περίπου ώρες έφθασε πρώτο στην Κύπρο γύρω στις 02:00. Το αεροδρόμιο της Λευκωσίας διέθετε μόνο τον μικρό διάδρομο. Οι ένοπλοι πολίτες που είχαν επανδρώσει τα αντιεροπορικά όπλα, νομίζοντας ότι πρόκειται για εχθρικά αεροσκάφη άνοιξαν πύρ με αποτέλεσμα να χτυπηθή καίρια το Νίκη 4 που βρισκόταν στο τελικό στάδιο της προσγειώσεως, μόλις 3 μίλια από τον διάδρομο. Το αεροσκάφος συνετρίβη φονεύοντας όλους πλήν του καταδρομέα ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ εκ Θεσσαλονίκης ο οποίος επρόλαβε και επήδηξε έξω από το φλεγόμενο αεροσκάφος μόλις πριν αυτό καταπέση και συντριβή. Επέζησε με 80% μόνιμη αναπηρία.
Το πλήρωμα του Νίκη 4 που έπεσε υπέρ Πατρίδος ήταν:.
  1. Παναγόπουλος Βασίλειος, κυβερνήτης, επισμηναγός εξ Αγρινίου.
  2. Συμεωνίδης Στέλιος, συγκυβερνήτης, επισμηναγός εκ Σερρών.
  3. Δάβαρης Γεώργιος, ιπτάμενος μηχανικός, ανθυποσμηναγός από το Κορωπί Αττικής.
  4. Aνθιμος Γεώργιος, ναυτίλος, αρχισμηνίας από Ηλιούπολη Αθηνών.
Οι Καταδρομείς του ΝΙΚΗ 4 που έπεσαν υπέρ Πατρίδος ήταν:
  1. Τσαμκιράνης Δημήτριος, ΔΕΑ, από Άγιο Λουκά Καβάλας
  2. Καβραχωρινός Νικόλαος, έφεδρος λοχίας, από Μονή Μαλεατσίου Ηρακλείου
  3. Τσιβιλάλης Στέφανος, έφεδρος λοχίας, από Χανιά
  4. Τσάκωνας Ευάγγελος, έφεδρος δεκανέας, από Ναύπλιο
  5. Χριστόπουλος Αθανάσιος, έφεδρος δεκανέας, από Περιστέρι Αθηνών
  6. Αναστόπουλος Ανδρέας, καταδρομέας, από Χαβάριο Ηλείας
  7. Γιαννακάκης Κοσμάς, καταδρομέας, από Χανιά
  8. Γιαννόπουλος Παναγιώτης, καταδρομέας, από Κρυονέρι Τριφυλίας Μεσσηνίας
  9. Γιαννακός Στέφανος, καταδρομέας, από Παλαιοκκλήσιο Καρδίτσας
  10. Δαλαμάγκας Ηλίας, καταδρομέας, από Ελασσόνα
  11. Δοϊτσίδης Χριστόπουλος, καταδρομέας, από Διδυμότειχο
  12. Ζησιμόπουλος Αντώνιος, καταδρομέας, από Βάρκιζα Αττικής
  13. Ηλίας Κωνσταντίνος, καταδρομέας, από Μαρκόπουλο Αττικής
  14. Κατερός Κωνσταντίνος, καταδρομέας, από Άρτα
  15. Κασιμάκης Σωτήριος, καταδρομέας, από Αίγινα
  16. Κουρούνης Σωτήριος, καταδρομέας, από Περιστέρι Αθηνών
  17. Λίγδης Χρήστος, καταδρομέας, από Αταλάντη Λοκρίδος
  18. Μπαρωτάς Κωνσταντίνος, καταδρομέας, από Βασιλικό Ευβοίας
  19. Μανιάτης Σπυρίδων, καταδρομέας, από Ζαχάρω Ολυμπίας
  20. Μονιάς Αιμίλιος, καταδρομέας, από Παράβολα Τριχωνίας
  21. Νάκος Γεώργιος, καταδρομέας, από Πλάτανο Τρικάλων
  22. Πρινιανάκης Στυλιανός, καταδρομέας, από Ηράκλειο
  23. Σιορώκης Δημήτριος, καταδρομέας, από Κεφαλληνία
  24. Σκιαδαρέσης Νικόλαος, καταδρομέας, από Σάμο
  25. Τούλης Ηλίας, καταδρομέας, από Ηράκλειο
  26. Τσούρας Σωτήριος, καταδρομέας, από Κορφές Καλαβρύτων
  27. Χατζόπουλος Χρήστος, καταδρομέας, από Διδυμότειχο
Το "ΝΙΚΗ 6" μόλις που απέφυγε σύγκρουση με αεροπλανοφόρο του 6ου Αμερικάνικου στόλου. Το "ΝΙΚΗ 7" κτυπήθηκε από αντιαεροπορικά στην άτρακτο και τους κινητήρες με αποτέλεσμα να κάνη αναγκαστική προσγείωση εντός όμως του αεροδρομίου. Στο κατεστραμμένο πλέον αεροσκάφος υπήρχαν 2 νεκροί και 11 τραυματίαι καταδρομείς. Το πλήρωμα επανεπατρίσθη με το "ΝΙΚΗ 5".
Οι 2 υπέρ πατρίδος πεσόντες ήταν οι:
  1. Νόμπελης Σπυρίδων, καταδρομέας, από Αιγάλεω Αττικής
  2. Οικονομάκης Κωνσταντίνος, καταδρομέας, από Ζάρο Ηρακλείου
Και οι 11 τραυματίες ήταν οι:
  1. Λαντζουράκης Γ., έφεδρος λοχίας καταδρομών, από Κλήμα Ηρακλείου
  2. Τσιόγκας Π., έφεδρος λοχίας καταδρομών, από Κρόκο Κοζάνης
  3. Αντωνόπουλος Γ., καταδρομέας, από Αγρίνιο
  4. Φύσσαρης Ι., καταδρομέας, από Μυρωδάτο Ξάνθης
  5. Θεοδωρόπουλος Σ., καταδρομέας, από Πύργο Ηλείας
  6. Γκόγκος Κ., καταδρομέας, από Κέρκυρα
  7. Τσαγκαρόπουλος Δ., καταδρομέας, από Καλαμάκι Ζακύνθου
  8. Ξεφτύλης Κωνστ., καταδρομέας
  9. Παπαευσταθίου Ευστ., καταδρομέας
  10. Μαυρουδής Γεώργιος, καταδρομέας
  11. Πετρόπουλος Αντρέας, καταδρομέας
Το "ΝΙΚΗ 8" στις 01:20 περίπου ανεχαιτίσθη από αγγλικό αεροσκάφος τύπου LIGHTNING. Το "ΝΙΚΗ 9" έλαβε προειδοποίηση στα ελληνικά από τον 6ο Στόλο να τηρή σιγή ασυρμάτου. Το "ΝΙΚΗ 12" προσεγειώθη στην Λευκωσία στις 03:25 χωρίς καύσιμα και κατακτυπημένο από τα αντιαερπορικά. Παρέμεινε και κατεστράφη. Το "ΝΙΚΗ 13" των διοικητών προσεγειώθη στην Ρόδο αφού χάθηκε λόγω βλάβης της πυξίδος. Το "ΝΙΚΗ 14" αν και έφθασε στη Λευκωσία γύρω στις 4:10 δεν προσεγειώθη αλλά επέστρεψε προς την Ρόδο.
Τα άλλα αεροσκάφη που ακολουθούσαν υπέστησαν σημαντικές ζημιές. 'Ολα τα αεροπλάνα που ακολουθούσαν προσεγειώθησαν επιτυχώς, απεβίβασαν τους καταδρομείς και απεγειώθησαν για την επιστροφή, αφού έμειναν πίσω 3 απο αυτά που είχαν υποστεί ζημιές και δεν μπορούσαν να απογειωθούν (Νίκη 3, Νίκη 7, Νίκη 12). Τα αεροπλάνα αυτά κατεστράφησαν, για να μην υπάρχει μαρτυρία που θα φανέρωνε την ελληνική παρουσία στον εχθρό.
Παρακάτω φαίνονται οι χρόνοι των περισσοτέρων Νοράτλας:
1. Το 135 'Νίκη 1' εξετέλεσε την αποστολή του και στις 06:20 προσεγειώθη στην Σούδα
2. Το 140 'Νίκη 2' εξετέλεσε την αποστολή του και στις 06:30 προσεγειώθη στην Σούδα.
3. Το 234 'Νίκη 5' προσγειώθηκε στη Λευκωσία στις 02:15 απεγειώθη στις 02:35 περίπου και στις 07:00 προσεγειώθη στην Ρόδο με σχεδόν άδειες δεξαμενές καυσίμων.
4. Το 220 'Νίκη 6' προσγειώθηκε στη Λευκωσία στις 02:10 απεγειώθη στις 02:30 και στις 06:40 προσεγειώθη όχι στην Σούδα αλλά στο Ηράκλειο Κρήτης λόγω ελλείψεως καυσίμων.
5. Το 144 'Νίκη 8' προσγειώθηκε στη Λευκωσία στις 03:12 απεγειώθη στις 03:30 και στις 05:45 προσεγειώθη στη Ρόδο με άδειες δεξαμενές καυσίμων.
6. Το 142 'Νίκη 9' προσγειώθηκε στη Λευκωσία στις 02:50 απεγειώθη στις 03:00 περίπου και στις 07:15 προσεγειώθη στο Ηράκλειο Κρήτης
7. Το 222 'Νίκη 10' εξετέλεσε την αποστολή του.
8. Το 189 'Νίκη 11' εξετέλεσε την αποστολή του.
9. Το 187 'Νίκη 15' προσεγειώθη στην Λευκωσία στις 04:20 απεγειώθη στις 04:55 και στις 07:30 προσεγειώθη στο Ηράκλειο Κρήτης
10. Το πλήρωμα του ΝΙΚΗ 12 επανεπατρίσθη μετά από 15 ημέρες με το πλοίο ΣΑΠΦΩ.
Την 1 Αυγούστου 1974 από τον Δ/τη της 112Π.Μ. με ημερησία διαταγή προετάθησαν για την απονομή ΧΡΥΣΟΥ ΑΡΙΣΤΕΙΟΥ ανδρείας όλοι οι άνδρες της αεροπορίας που έλαβαν μέρος στην αποστολή Νίκη. Το 1997 ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Γλαύκος Κληρίδης απένειμε στους νεκρούς αεροπόρους το ΜΕΤΑΛΛΙΟ ΤΩΝ ΠΡΟΜΑΧΩΝ ΤΗΣ ΚΥΠΡΙΑΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ. Την ίδια περίοδο ο δήμαρχος του Αγρινίου κ .Ε. Σόκος αφιέρωσε μία πλατεία και ένα αγαλμάτινο μνημείο στον αντισμήναρχο Βασίλειο Παναγόπουλο. Επίσης ο δήμαρχος Κρωπίας έδωσε το όνομα του Δάβαρη σε ένα δρόμο της πόλεως. ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΝΙΚΗ.
Δευτέρα 22 Ιουλίου 1974. Το πρωί όλα τα εν ενεργεία ΝΟΡΑΤΛΑΣ προσγειώνονται στην Ελευσίνα. Το απόγευμα ελήφθη απόφασις επαναλήψεως της αποστολής ΝΙΚΗ σε μικρότερη κλίμακα και με 4 μόνο αεροσκάφη λόγω βλαβών των περισσοτέρων. Η αποστολή θα ήτο μεταφορά και ρίψις εφοδίων στην περιοχή Πάφου. Ως πληρώματα θα εχρησιμοποιούντο όσο το δυνατόν νέα και ξεκούραστα και που δεν μετείχαν της αποστολής ΝΙΚΗ το προηγούμενο βράδυ. Εθελονικά, στο πρώτο αεροσκάφος ως πλήρωμα-κυβερνήτης εδήλωσε ο μοίραρχος της 354 Βασίλειος Νικολάου με ιπτάμενο μηχανικό τον Βασίλη Γκορέζη. Αυτοί οι δύο ήταν πλήρωμα του ΝΙΚΗ 13 και λόγω βλάβης στην πυξίδα δεν μπόρεσαν να εκτελέσουν την αποστολή τους και προσεγειώθησαν στην Ρόδο. Τελικώς, ώρα 18:00 η αποστολή εματαιώθη λόγω επερχομένης ανακωχής.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΝΙΚΗ
Η αποστολή ΝΙΚΗ, εκτός της ηθικής και ηρωικότατης πλευράς της, δηλαδή της διασώσεως κατά κάποιο τρόπο του γοήτρου της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, είχε και πρακτικά αποτελέσματα. Το ουσιωδέστερο αποτέλεσμα ήτο η δυνατότης αμύνης και τελικώς διατηρήσεως του ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ. Το πρωί της Δευτέρας 22 Ιουλίου 1974, οι αλεξιπτωτιστές-καταδρομείς της Α' Μ.Κ. μετεφέρθησαν με κάθε μυστικότητα στον χώρο της Ιερατικής Σχολής Λευκωσίας. Το βράδυ συνεφωνήθη ανακωχή. Το πρωί της Τρίτης 23 Ιουλίου 1974 διετάχθησαν να υπερασπίσουν το ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ λόγω πληροφοριών ότι οι Τούρκοι, ύπουλα όπως πάντα και επωφελούμενοι της ανακωχής, πρόκειται να επιχειρήσουν κατάληψή του. Άμυνα του αεροδρομίου ήταν μία μικρή δύναμις της ΕΛΔΥΚ (120 άνδρες) και μία μικρότερη της Εθνοφρουράς με ένα ΠΑΟ 106χιλ. και πέντε παλαιά τεθωρακισμένα Μ-8.
Α' ΜΟΙΡΑ ΚΑΤΑΔΡΟΜΩΝ. ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ Παπαμελετίου, ταγματάρχης πεζικού
1. 41ος Λόχος Διοικητής Πλάτων Κολοκοτρώνης
2. 42ος Λόχος Διοικητής Δημοσθένης Ρούκας
3. 43ος Λόχος Διοικητής Ιωάννης Κιουτσούκης
Από την Ιερατική Σχολή η μοίρα μετεφέρθη με λεωφορεία της συγκοινωνίας, με κάθε μυστικότητα και με τους καταδρομείς να κρύβονται ώστε να μην φαίνονται απ' έξω. Τα λεωφορεία διέτρεξαν παραπλανητικές διαδρομές ώστε να μην κινήσουν υποψίες αλλά τελικά κατέληξαν στο αεροδρόμιο. Ο λόγος της μυστικότητος ήτο ότι οι Άγγλοι καθώς και οι Καναδοί του ΟΗΕ λειτουργούσαν ως κατάσκοποι υπέρ των Τούρκων. Με την μυστική άφιξή τους στο αεροδρόμιο έλαβαν αμέσως τέτοιες θέσεις μάχης ώστε να προστατεύουν από παντού τον χώρο. Οι Τούρκοι, νομίζοντας ότι το αεροδρόμιο διέθετε περί τους 150 άνδρες και μη γνωρίζοντας την άφιξη της Α' Μοίρας, έστειλε δύναμη 700 περίπου ανδρών οι οποίοι τελικώς εξοντώθησαν. Οι Καναδοί επληροφόρησαν τους Τούρκους περί των Ελλήνων Καταδρομέων και ο αγών έγινε σκληρότατος αφού οι Τούρκοι έρριψαν στην μάχη άλλους 2.000 άνδρες. Οι τουρκικές απώλειες ήταν τεράστιες. Τελικώς, κατόπιν επιμόνων και αυστηρών διαταγών του ΓΕΦ, την Τετάρτη 24 Ιουλίου 1974 το αεροδρόμιο παρεδόθη στον ΟΗΕ και παρέμεινε μη τουρκικό υπό τον έλεγχο του ΟΗΕ μέχρι σήμερα. Απώλειες Ελλήνων: αρχιλοχίας τεθωρακισμένων Φωτόπουλος Αθανάσιος, ηρωικώς πεσών και καταδρομέας Ανδρουλάκης με καταστροφή του δεξιού χεριού του από ριπή Καναδών!!! Η Α' Μ.Κ. παρέμεινε στην Κύπρο και πολέμησε τον ΑΤΤΙΛΑ ΙΙ σαν 35η Μ.Κ.
ΑΤΤΙΛΑΣ ΙΙ
Η Πολεμική Αεροπορία δεν είχε καμμία πολεμική δράση αλλά είχε τις παρακάτω απώλειες από ατυχήματα.
1. Ράλλης Ιωάννης του Δημητρίου ετών 37, Ανθυπασπιστής Οπλουργός (ΣΤΥΑ). Σκοτώθηκε από έκρηξη ρουκέτας στις 19 Αυγούστου 1974.
2. Μαργαρόπουλος Γεώργιος του Νικολάου ετών 26, Αρχισμηνίας Οπλουργός (ΣΤΥΑ). Σκοτώθηκε από ανάφλεξη αεροσκάφους F-84F της 340 Μοίρας στις 19 Αυγούστου 1974.
3. Ρουκουνάκης Αντώνιος του Αριστομένους ετών 21, Σμηνίας Οπλουργός (ΣΤΥΑ). Σκοτώθηκε από έκρηξη βλήματος στις 16 Αυγούστου 1974



  WebMaster : webmaster@tetraktys.org - ©1998-2010 ΤΕΤΡΑΚΤΥΣ