13ο Σ.Μ.

Ιστορικά στοιχεία - Γενικές πληροφορίες

Στις 13 Οκτωβρίου 1950, συνεκροτήθη το 13ο Σμήνος Μεταφορών με 9 μεταγωγικά α/φ Douglas C-47D Dakota. Το 13ο Σ.Μ.προήλθε από την 355 Μ.Τ.Μ. με βάση την Ελευσίνα. Στις 11 Νοεμβρίου το 13ο Σ.Μ. απεγειώθη για Κορέα. Το δρομολόγιό του ήταν Ελευσίνα - Κύπρος - Σαουδική Αραβία - Πακιστάν - Ινδία - Ταϋλάνδη - Ινδοκίνα - Φιλιππίνες - Οκινάουα και άφιξη στην αεροπορική βάση Itazuki στο Kyushu της Ιαπωνίας την 1η Δεκεμβρίου. Αμέσως μετά την άφιξή του το σμήνος διετέθη στην 21η Μοίρα της 374 Πτέρυγας Μεταφορών, λόγω της αναγκαίας άμεσης συμμετοχής του σμήνους στις επιχειρήσεις συνεπεία της κρίσιμης καταστάσεως που δημιούργησε η ταχεία επέλασις των κινεζικών δυνάμεων. Επειδή η 21η Μοίρα -η οποία αργότερα μετονομάσθηκε σε 6461η Μοίρα Μεταφορών- δεν είχε κάποια μόνιμη βάση επιχειρήσεων στην Κορέα, αλλά μετεκινείτο συνεχώς από αεροδρόμιο σε αεροδρόμιο αναλόγως των αναγκών, έγινε γνωστή με το όνομα Kyushu Gypsy Squadron.
Αφού το Σμήνος μετεκινήθη στο αεροδρόμιο Hungnam (Κ-27) της Β. Κορέας, ανέλαβε από την 4η Δεκεμβρίου του 1950, αποστολές ρίψεως εφοδίων και αερομεταφορών από και προς το πεδίο της μάχης, όπως μεταφορά τραυματιών της εγκλωβισθείσας στην περιοχή Koto-Ri 21ης Αμερικανικής Μεραρχίας Πεζοναυτών. Αργότερα, λόγω καταλήψεως της Hungnam, διετάχθη εγκατάλειψη του αεροδρομίου και το σμήνος μετεφέρθη στο αεροδρόμιο Κ-9, κοντά στο λιμάνι Pusan της Ν. Κορέας. Την 4η Ιανουαρίου 1951 το υπ’ αριθμόν 92617 αεροσκάφος, κατά την προσγείωσή του στο Yonju, κατεστράφη κατά την προσγείωση και πυρπολήθηκε για να μην περιέλθη στον εχθρό ο οποίος κατέλαβε την περιοχή σε λίγες μέρες. Από τον Ιανουάριο του 1951 η έδρα του σμήνους μετεκινήθη στην βάση Tachikawa στην Ιαπωνία όπου έμεινε μέχρι το τέλος του Ιουλίου 1951. Ταυτόχρονα, κλιμάκιο του σμήνους δυνάμεως 4 αεροσκαφών, προωθήθηκε στο αεροδρόμιο Κ-2 της Ν. Κορέας κοντά στην πόλη Τaegu, απ’ όπου επιχειρούσε μέχρι την 13η Μαΐου 1951 που μετεστάθμευσε στο αεροδρόμιο Κ-14 κοντά στο Κimpo.
Στις 26 Μαΐου 1951, το αεροσκάφος υπ’ αριθμόν 92612, πετώντας από το αεροδρόμιο Κ-2 (Τaegu) προς το Κ-5 (Τaejon) σε πολύ χαμηλό ύψος κάτω από τα νέφη, λόγω κακής ορατότητος προσέκρουσε σε λόφο και ανετινάχθη. Περί τα τέλη Ιουλίου, όλο το σμήνος ανασυντάχθηκε στην αεροπορική βάση Αshiya της Ιαπωνίας, από όπου συνέχισε την εκτέλεση αποστολών μέχρι την 15η Ιουλίου 1952. Από τις 15 Ιανουαρίου 1952, η έδρα του σμήνους μετεκινήθη στο αεροδρόμιο Κ-16 κοντά στη Seoul, πρωτεύουσα της Ν. Κορέας. Την 22 Δεκεμβρίου 1952, στο αεροδρόμιο Κ-13 (Suwon), ένα αμερικανικό Lockheed F-80 συγκρούσθηκε με το ελληνικό 92616 και λόγω της σφοδρότατης συγκρούσεως ανετινάχθησαν.
Στις 27 Δεκεμβρίου 1952, το 92632 αεροσκάφος εκτελώντας νυκτερινή αποστολή, αμέσως μετά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο Κ-10 (Sinhae) παρέκλινε αριστερά λόγω κράτησης του κινητήρα σε ύψος 150 ποδών και αφού κτύπησε σε κορυφές δένδρων και σε δύο οριζώνες, σύρθηκε στο έδαφος και ανετινάχθη. Την 11η Ιουνίου 1954, μετεστάθμευσε και πάλι στο Κ-14 (Κimpo) την τελευταία βάση του στην Κορέα.
Κατά τα τέλη Μαρτίου 1955 διετάχθη η επάνοδος του σμήνους στην Ελλάδα. Την 1η Απριλίου μετεκινήθη στην αεροπορική βάση Αshiya της Ιαπωνίας, όπου έγιναν οι απαραίτητες ετοιμασίες για την επιστροφή. Στις 8 Μαΐου το σμήνος απεγειώθη και μετά σειρά ενδιάμεσων σταθμών έφθασε στην Ελλάδα στις 23 Μαΐου 1955. Προσγειώθηκαν στην Ελευσίνα 5 αεροσκάφη από τα 9 που έφυγαν.
Οι αποστολές που ανέλαβε το σμήνος ήταν: μεταφορές υλικών και εφοδίων σε προκεχωρημένες περιοχές του μετώπου, μεταφορές προσωπικού, τραυματιών, αιχμαλώτων και νεκρών, ρίψεις πυρομαχικών και εφοδίων σε προκεχωρημένα ή εγκλωβισθέντα τμήματα και μεταφορά ταχυδρομείου. Αλλου τύπου αποστολές ήταν η νυκτερινή αναγνώριση βαθιά στο εχθρικό έδαφος, πτήσεις πάνω από κατοικημένες περιοχές του εχθρού για εκφώνιση ανακοινώσεων προπαγάνδας και νυκτερινή υποστήριξη με φωτιστικά, μαχόμενων τμημάτων. Οι επιχειρήσεις γινόταν κάτω από όποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες ημέρα και νύκτα.
Στατιστικά, το σμήνος εξετέλεσε 2.916 πολεμικές αποστολές σε 13.777 ώρες πτήσεως κατά τις οποίες μετέφερε 70.568 επιβάτες, 9.243 τραυματίες, 11.104.550 λίμπρες υλικών και πραγματοποίησε ρίψεις εφοδίων βάρους 17.000 λιμπρών. Τα 5 εναπομείναντα αεροσκάφη ήταν τα ΖΕΥΣ 92620, ΗΡΑ 92637, ΑΡΗΣ 92630, ΕΡΜΗΣ 92618, ΠΟΣΕΙΔΩΝ 92622.
Σχετική ιστοσελίδα: http://www.outpostharry.org/



  WebMaster : webmaster@tetraktys.org - ©1998-2010 ΤΕΤΡΑΚΤΥΣ